KONCEPTUDVIKLING
App prototypedesign


PROJEKTBESKRIVELSE

Design en prototype til en app i Adobe XD. Vælg en virksomhed eller organisation og forestil jer at de ønsker at gå på markedet med et produkt eller en service, hvor sammenspillet med ét eller flere af FN's verdensmål er et væsentligt element i produktets kvalitet for kunden. Den virksomhed i vælger skal give mening i forhold til ovenstående.

Appen skal udvikles til en smartphone og der skal være indhold i mindst 3 menupunkter og mindst 3 niveaeu. Indholdet skal være tilstrækkeligt til at brugertest kan gennemføres, men I må gerne supplere med generisk indhold, placeholder-tekst eller tekst, I kopierer fra andre kilder.

Gør jeres bedste for at skabe et visuelt design, der appellerer til en specifik målgruppe. Tag velovervejede valg i forhold til typografi, farvevalg, ikoner og fundamentale designprincipper.

Disse elementer skal indgå i projektet:

  • Beskrivelse af valgt målgruppe (herunder personas)
  • Præsentation af idégenereringsproces
  • Tidlig visualisering (herunder skitser og wireframes)
  • Præsentation af informationsarkitektur (sitemap, flowchart, kortsorteringstest)
  • Præsentation af visuelt design (typografi, farver, designprincipper)
  • Testresultat fra brugertest
  • Prototype af appen lavet i Adobe XD

  • Projektet er et gruppeprojekt og udført i samarbejde med Tony Østergaard Isaksen og Julie Elmgaard Jensen

    RØDE KORS GENBRUG

    IDÈGENERERING

    Organisation: Røde Kors

    Fokus: Genbrugsbutikkerne i Røde Kors

    Koncept: Køb genbrugsvarer via app og støt samtidigt Røde Kors' humanitære arbejde

    Formål: Få flere til at købe genbrug, samt skabe øget bevidsthed om ansvarligt forbrug og humanitært arbejde

    FN'verdensmål: Mål nr.12 - ansvarligt forbrug og produktion

    Vi tilbyder en app der giver brugerne mulighed for at købe genbrug, og dermed reducere produktionen af nye varer.

    Derudover bliver det tøj der ikke kan sælges, solgt til tekstilfibre og bliver dermed tøj på ny eller brugt som fyld i andre vare.

    billede af idégenereringsproces på papir
    MÅLGRUPPER

    Aldersgruppe: 15-40 år (bl.a. unge og børnefamilier)

    Indkomst: lav - middel

    Køn: Ekstra fokus på at henvende os til mænd Generelt handler flere kvinder i genbrug

    Geografisk: Danmark, men i en radius inden for 5 km af en røde kors butik

    Købsadfærd: Rettet mod en acceptabel løsning.
    Høj grad af involvering, mindre brand forskelle.
    Motiveret enten af udbyttet (det de sparer i kr.)
    og/eller ansvarlig forbrugermentalitet.

    PERSONAS

    Billeder af personas
    TIDLIG VISUALISERING

    billede af tidlig visualisering
    WIREFRAME

    billede af wireframes
    INFORMATIONSARKITEKTUR

    Flowchart
    billede af flowchart
    Sitemap
    billede af sitemap
    KORTSORTERINGSTEST

    Testresultat
  • Vores testpersoner havde nemt ved at placere kortene under de samme kategorier vi havde.
  • En af kategorierne skabte dog meget forvirring og vi endte derfor med at lave den om.
  • Testpersonerne ønskede at fjerne hjemknappen og sætte hjem-funktionen ind under logoet.
  • billede af kortsorteringstest
    VISUELT DESIGN

    Typografi: Vi har valgt Arial - sans serif, da dette er enkelt og ikke larmer for meget.

    Farvevalg: Matcher Røde Kors website med en enkelt tilføjelse i form af den grå.

    Ikoner: Ikonerne i navbaren ændre sig når man er på den tilhørende side til ikonet.

    billede af visuelt design
    BRUGERTEST

    Testresultater
  • Forvirring omkring placering og mængde af valgmuligheder
  • Gode kategorier
  • Mangler hjem-knap og tilbage-funktionen
  • Irritation over burgermenu. Testpersonen ville hellere have flere funktioner i navbaren
  • Farvevalg på navbar clasher med farven på logoet
  • Billeder på scroll skal justeres
  • billede af brugertest
    APPLIKATION

    billede af appens startside

    Se prototype på appen - klik her